Rest-fest

Vi brukar ha rester till middag på måndagar och kalla det buffé eftersom det under helgen kan bli många olika måltider som det finns rester av. I kväll blev det ”rest-fest”. Jag hade pasta kvar från lördagens lunch när Olivia gjorde sin korvstroganoff och igår gjorde jag en söndagsstek på rådjur. Till det hade jag potatis, ättiksgurka och den enklaste av svampsås, men jisses så gott det var.
Så i kväll när jag skulle servera tänkte jag att jag använder lite av pastan och lite av rådjursköttet och blandar det – alltså vad kan gå fel då? Och hjälp så gott det blev!

Jag stekte på 3 färska champinjoner i smör och slog sedan på såsen när svampen fått lite yta. Jag adderade ca 1 dl grädde, skivade ned köttet i små tärningar och sedan fick pastan åka i. När jag insåg att det var flera nyanser av brunt fick några nävar babyspenat från kylen åka ned i pannan också, den nästan ropade att den ville kliva ur kylen själv… Men alltså det var så himla gott. Inget som behövde kastas och alla magar blev glada, det blev dessutom en matlåda kvar av min rådjurspasta.

Så rester är inte dumt, det är väldans gott – och om man bara tänker utanför boxen så kan man skapa nya rätter av ”gammal” mat. Trevlig måndagskväll!

Lämna en kommentar